söndag 27 februari 2011

44th Jizerská 50km

För årets första lopp var siktet inställt på Tjeckien och den 44:e upplagan av Jizerská. Loppet är ett av flera Worldlopp som erbjuds årligen i Europa och för er oinitierade är vi några stycken som liksom ekorrar samlar på stämplar från dessa lopp.

Undertecknad begav sig i år iväg med Andreas (Johansson dy), Arne (Johansson dä) och dennes vapendragare sen början av sjuttiotalet Mr Melto.

Tack vare Kim och Limpans rapport från förra året tyckte vi oss vara väl förberedda. Vi hade fixat med ett hotell 3km från starten i Bedrichov, ordnat hämtning från flygplatsen sent på fredagskvällen (och även bokat transport tillbaka), hotellet hade lovat fixa transport till & från starten på tävlingsdagen och vi hade kollat in vädret innan vi stack iväg.

Tyvärr visade väderprognoserna att det skulle bli 5-10 plusgrader under loppet, det fanns alltså inget annat alternativ än klister. Så det var bara att slänga på några tunna lager med rött och universal dagen innan loppet.

Tjeckien är billigt och vi hade ingen hyrbil eftersom vi blev hämtade på flygplatsen. Så hur göra för att hämta nummerlappar och kolla in starten? Jo - vi beställde en taxi som körde oss runt, väntade på oss både vid shoppingcentret och vid startområdet vid den obligatoriska rekningen av spåren. Vi var nog borta i 2-3 timmar till en kostnad av 40€ inklusive dricks. Smidigt!

Det fanns dock ett problem för några i sällskapet, de äldre herrarna hade efter att ha sett förhållandena vid starten börjat räkna på ifall de skulle hinna med flyget som vi bokat vid 19 från Prag (2-2,5h timmes resväg med vår transport). En period gick det så långt att de till och med övervägde att inte starta.

Jag själv var mest bekymrad över mitt nya spann. Under hela december upplevde jag att samtliga skidpar gick ovanligt trögt, vilket föranledde ett besök på Bromma skidsport för att testa ut spannet på nytt. Resultatet? Två kasserade skidpar och endast ett par kvar, där spannet nu var nedkortat 20-25cm.

Loppet skulle visa sig bli en riktig plåga. När vi testade skidorna på morgonen innan starten bet inte fästet alls för undertecknad, för övriga något bättre men fortfarande inte bra. Vi testade att lägga på några lager med klister till men utan nämnvärd förbättring. Eftersom det enligt arrangörernas information skulle finnas vallahjälp efter 5km och det inte var något fruktansvärd stigning dit tänkte vi att dit klara vi oss i alla fall.

Vad fel vi hade, visst gick de första 5km relativt bra genom att hänga sig på stavarna. Problemet var bara att det INTE fanns någon vallastation där. Därefter började stigningen på riktigt vilket snabbt ledde till trötta armar och axlar som fick agera motor för att släpa upp våra kroppar för banans sträckning.


Först efter 25km gavs det möjlighet till vallahjälp. Tvingade arrangörerna att kleta på ett riktigt tjockt lager som var längre än mitt befintliga (uppenbart för korta spann). Då tre mil var avverkade hade det gått exakt 03:00:00 - inget vidare tempo med andra ord. Sista 20km avslutades med betydligt bättre fäste, men med sämre glid.

Loppet hade med andra förutsättningar varit riktigt trevligt med varierad åkning, härliga vyer, några utmanande stigningar och en avslutande härlig nedförsbacke. I år var det dock klassisk slush-puppy snö där tur och skicklighet behövs för att få till ordentliga skidor.

Efter loppet tog gratisbussar oss tillbaka till hotellet och vi tog en välförtjänt dusch (även de äldre herrarna hann) och en kall öl innan vår transport hämtade upp oss för transport till flygplatsen i Prag. Tack vare Kim och Lindberg hade vi säkrat upp dusch på förhand för att slippa flyga svettiga tillbaka till Sverige.

Ytterligare en stämpel i våra Worldloppspass avklarad.

//Bidevind & Johansson
PS för de som i framtiden funderar på detta lopp kan hotell Epocha i Janov rekommenderas.

Resultaten:
1854) Fredrik Bidevind, Utbrytarna SK, 4.12.28,8,
2687) Andreas Johansson, Utbrytarna SK, 4.47.48,6,
2952) Arne Johansson, IBM-Klubben, 4.59.47,1,
3373) Lasse Melto, IBM-Klubben, 5.29.16,3,

Inga kommentarer: