torsdag 3 maj 2012

SCT Duathlon

Tänkte även dela med mig av en otroligt rolig tävling och tävlingsform som jag genomförde i helgen som va.
SCT Duathon gneomfördes på Lovön, innan Ekerö och ingår i något som heter Saucony Duathlon Cup.

För mig som fastnat lite för det här med Triathlon, men i ärlighetens namn fortfarande är en KASS simmare, så borde denna gren passa mig bättre, Löpning- Cykel - Löpning. Denna relativt korta variant består av 5km löpning - 20km cykel - 2,5km löpning. Gjorde en tävling för ett par år sedan idenna gren, satte inför denna tävling upp en mål på 1.15.

Löpningen inleddes relativt starkt, trodde nog maran skulle sitta i benen, gick in efter 5k på 21.18, ut ur växlingen på 22.45. Nu 20km cykel, bara att trycka. För er som aldrig cyklat ute på Ekerö/Lovön så blåser det ALLTID där. Började med medvind, 5km på ca 8 minuter, vände för att cykla 5k i motvind. Till råga på allt så var det ingen markering vid nästa vändning varpå vi var 6 cyklister som cyklade för långt. Tappade nog ca 2-3 minuter på detta, varvade cyklingen efter ca 45 minuter.

Andra halvan gick nog på ca 20 minuter, vilket är på tok för långsamt i denna typ av tävling. Bör kunna ligga på 35k/h tempo i 2 mil, för att vara nöjd. Även sista löpningen gick bra och måltiden blev 1.16.54. Tror nog att mitt mål hade slagits om vi inte cyklat för långt. Det skall testas i Knivsta igen den 2 juni.

Inför IM måste cyklingen fortfarande bli mycket bättre och naturligtvis även simningen. Men det känns ändå som det är på rätt väg.

Testa denna tävlingsform, så jävla kul. Tycker vi skulle ha en av dessa som en gemensam tävling nästa år!

Vi hörs!
-D

3 kommentarer:

Bidevind sa...

Knivsta låter lockande. Kanske ska ta och anmäla sig på en gång....

Bidevind sa...

Jäkligt synd att jag inte kunde vara med, men du har höga ambitioner när du tänker dig ligga på 35km/h i snitt på cykeln.

Bra kämpat som vanligt.

Andreas sa...

Verkar roligt, ska också fundera på Knivsta.