onsdag 30 maj 2012

Resultat KM cykel

Årets tävling är avgjord. Den gick på Färingsö, med nästan exakt samma bana som för två år sedan med en längd på ca 58 km. Dock med ny start och mål plats där målet låg på toppen av banans tyngsta backe. I år hade 10 personer anmält sig men tyvärr fick vi lite bortfall i sista stund då både Andreas och Tomas hade krångel med cyklar medan Bosse blev tvungen att jobba över. Så sju tappra Utbrytare ställde sig på startlinjen och i år tog sig alla i mål, vilket inte hänt de två senaste åren. Limpan flaggade dock redan innan start att han hade ont i magen och var tvungen at besöka naturen för "nr 2" precis innan start. Detta visade sig senare även i loppet då Limpan var tvungen att släppa klungan redan på första varvet. All heder till Limpan dock som fullföljde de både varven. Övriga deltagare höll ihop ca 50 km innan Bergström satte in ett ryck i en uppförsbacke där dock alla utom Bielke lyckades hänga på. När Bergman upptäckte att Bielke släppt så höjdes tempot rejält en stund så att inte Bielke skulle komma ikapp. På det satte Bidevind in ett ryck till och då var Munther tvungen att släppa med ca 4 km kvar. Växelvisa tempohöjningar gjordes senare och om jag förstod det rätt så drog Bergström hårt sista biten. Inför avslutningsbacken visad sig dock Bidevind starkast med Peter i hasorna. Bergström knep bronspengen före en tappert kämpande Bergman. Således blev resultatet:
1 - Bidevind, segrartid ca 1:50:00 vilket gav en snitthastighet på 31 km/h (15 p)
2 - Peter (13p)
3 - Krister (12p)
4 - Bergman (11p)
5 - Munther (10p)
6 - Bielke (9p)
7 - Limpan (8p)
// tävlingsledare Munther

6 kommentarer:

Andreas sa...

Grymt jobbat, verkar ha varit en riktig batalj man missade!

Anledning till att jag inte dök upp var att mitt bakdäck, både slang och däck, fick för sig att explodera mitt på dagen...det enda nöjet med det var att halva kontoret flög upp i taket.

Basso sa...

Stort grattis igen Bidevind, snyggt kört!

Tack också till Lars som arrangerade, tycker att flytten till nytt mål var bra, det blev ju riktigt rafflande sista 5 km när vi äntligen tryckte upp farten (rejält!)

Peter Kaz sa...

Kan intyg att de sista kilometrarna var riktigt tuffa, Det kändes som att eländet till bana ville ju alrig ta slut!
Det var 2:a raka segern för Bindevid i KM Cup, imponerande!
Ser nu fram emot 30 mil med er runt Vättern.

Bidevind sa...

Härligt arrat Munther!

Tror så här i efterhand att jag hade ett visst övertag genom att ha varit med på prologen och visste vad som återstod i sista backen när den avgörande utbrytningen gjordes. Men jag visste också att segern skulle vara förlorad ifall Basso eller Kaz skulle ges en lucka, så det var slitsamma tempoökningar att hänga på i slutet och visste att Kaz skulle vara stark som inte dragit en meter på klassiskt Limpanmanér.

Kul att se en stark och stabil Bergman som överraskade, en modig utbrytare i Bielke som gjorde en vågad utbrytning med stumma ben som inte orkade svara på slutet, en tapper kämpande i Munther som nästan hängde med hela vägen, en hårt slitande Lindberg som vägrade kasta in handduken trots rännskita och fullföljde hela sträckan. Precis som ett KM ska vara

Bielke sa...

Grattis Fredrik! Synd att man inte fick bevittna spurten. Jag är glad att jag fick vara med i klungan så länge. Cykelformen var sämre än tidigare lopp men det var kul i alla fall. Som en äkta Utbrytare kan man ju inte låta bli att rycka trots att man redan insett att man inte har kapaciteten. Det är ju så kul, en stund..

Chairman sa...

Hatten av Bidevind! Stort att ta två raka i La Baroudeur... Vi andra får en tuff uppgift att stoppa dig framöver. Kul att läsa post-race analyserna, nu i efterhand förstår man att även topp trion fick slita ont i slutet... men jag kan säga att ni maskerade det riktigt bra för ni kändes ruggigt starka hela tiden... Kul tävling och bra arr Munther! Bidevind - om det var du som uppdaterade totalställningen så kan jag hälsa att jag känner mig lite lurad för min fjärde plats har inte renderat några poäng överhuvudtaget... :-(. Nått poäng kan man väl få för all den mjölksyran...:-)