torsdag 17 juni 2010

Parloppet

Hej!
Fick ta över en mixed startplats i Parloppet som gick av stapeln i tisdags i Hagaparken av min gode vän Patrik Andersson som kastat in handduken i sista sekunden. Loppet gick till som sådant att man löper en 5 km slinga, där ena partnern löper medsols och den andra motsols. En riktigt trevlig tävling där man tydligen kunde skymta kronprinsessans och "gymägarens" nya residens efter några km löpande. Själv var jag dock alldeles för trött för att höja blicken längre än 5 meter framåt så jag såg ingenting av varken slott eller monarker. Men jag lyckades faktiskt se frugan efter knappa tre km löpande. För er som inte är mattesnillen kan jag meddela att hon just då hade passerat två-km skylten ... :)
Hur gick loppet då? Hade satt upp ett tufft mål och siktade på att gå under 20 min, vilket skulle visa sig bli riktigt tufft. Öppnade första km på 4.05, 2:a på 4.05, tredje visade också 4.05. Jäkligt jämn med andra ord men tyvärr lite för långsamt öppningstempo. Nästa km visade sig vara lite "snällare" i banprofilen vilket gjorde att jag för första gången var under 4 min, enligt min tidtagning. Den visade 3.55 så nu var jag tvungen att springa sista på under 3.50 för att klara målet. Pressade mig rejält på slutet och efter en raketspurt (tyckte jag iaf ...) så kunde jag bistert konstatera att klockan visade 20.05 när jag passerade mållinjen :(
Väl hemma slog jag på datorn för att kolla in resultaten. Till min förvåning så kunde jag konstatera att jag hade klockats för 19.59 och att jag hamnade på plats 69 av 1009 fullföljande löpare. Det visade sig att man gick på "nettotiden" och jag hade tydligen passerat startlinjen efter 6 sekunder! Lagom tränat igen med andra ord! :)
Loppet var som jag skrev en väldigt trevlig upplevelse och rekommenderas till alla att ställa upp i nästa år. Finns både herr och mixed klass så om frugan/sambon vägrar så är det bara att ställa upp med någon polare. Inga ursäkter med andra ord! // Munther

1 kommentar:

Chairman sa...

Snyggt Munther, du är banne mig snabb! //nervös vättern cyklist