onsdag 9 juni 2010

Marathon med Mersmak

Efter ett mindre lyckat genrep på Göteborgsvarvet (råkade publicera den bloggen på vår Ironman-blogg http://ironman2011austria.blogspot.com/2010/05/bergstrom-vs-holm-2-0.html) så var det dags för premiären på Sthlm Marathon. Jag har länge tyckt att det är något snyggt och klassiskt med att springa Sthlm Marathon och något som man ska göra när man bor eller har bott i Sthlm.

Min respekt för 42 km är stor och jag har tidigare haft inställningen att den distansen skulle vara för plågsam för mig. Vår satsning på att köra Ironman 2011 satte ju den saken i en helt ny dager, helt plötsligt kändes Sthlm Marathon som en förutsättning för att överhuvudtaget ge sig på IM.

Hursomhelst, i lördags stod jag på startlinjen med Peter Sillberg min halvsvåger från Göteborg och 19 000 finnar kändes det som. Förhållandena var i mitt tycke perfekta, 18-20 grader lite halvmolningt och svalkande vindar.

Startskottet gick kl 14 och vi rullade så sakta iväg. Vi höll konservativ fart och sprang mest omkring och njöt av vår vackra huvudstad och att få vara del av ett fint lopp. Efter varvning vid stadion (16,6 km) kändes det fortfarande fint och vi rullade iväg igen nerför Vallhahallavägen. Ut på Djurgården och nu skulle det bli tungt trodde jag men icke sa nicke. Vi fortsatte en fin trend och körde om medlöpare sakta men säkert. Halvan passerades på relativt försiktiga 2,08 men vi var grymt nöjda ändå.

Tidigare på dagen hade jag pratat med min Marathon-Guru Per Källgården och hans sista tips var "slappna av och spring fort sista 10k". Sagt och gjort och vid 30 km så skiljdes jag och Peter åt, jag kände mig stark och han hade en tyngre period. Jag påbörjade en fartökning men det kändes som att det krut jag hade tog slut ganska fort. Efter Västerbron på andra varvet (ca 35k) så började det kännas riktigt tufft och resten av rundan gick stapplandes på vilja.

Efter målgång var jag riktigt sliten men efter ca 10 min med intag av i nämnd ordning vatten, korv, kaffe, öl, kex-choklad så kände jag mig som en vinnare igen. Sluttiden blev 4.18 vilket jag var mycket nöjd med och framförallt att sättet som jag genomförde loppet på. Munther bjöd på grillat i Bromma med öl och bubbel till - ingen dålig avslutning på en fin dag.

1 kommentar:

Chairman sa...

ähh va fan, jag fick köpa en pizza och dela med frugan!! till det drack jag avslagen cola... Nästa gång åker jag hem till Munther..:-) //bergman