söndag 21 februari 2010

KM Skidor 2010

Årets KM i skidor gick av stapeln i Malung i dag. Tack vare Malungs starke man Evert hade alla utbrytarna hamnat i led 4 för att ha samma förutsättningar vid starten.

Tyvärr skedde ett antal sena avhopp inför söndagens tävling pga bland annat SMHIs klass 2 varning, som skulle visa sig överdriven för Dalarna och Uppland. De första väderprognoserna på -19 och 14m/s visade sig också överdrivna när vi väl stod på startlinjen.

Nio tappra utbrytare stod på startlinjen vid 11 på förmiddagen för att köra KM i skidor i samband med det 80:e Skinnarloppet. Förutsättningarna var relativt goda trots snöfall under natten: -13 visade termometern och vinden obetydlig, spåren var hårda trots nattens snöfall - men snön skulle visa sig vara ganska aggressiv med trögt före.

Loppet består av en 3km slinga + 2 varv á 21 km där de två långa loppen enkelt kan beskrivas som 11 km uppför och 10 nedför - alltså skön återhämtning innan varv två och bra upplägg för en slutspurt de sista 10.


Resultatlistan för årets första KM är som följer:

1. Bidevind 2:57:22 (15p)
2. Munther 3:18:05 (14p)
3. Lindberg 3.19:01 (13p)
4. Qvarnström 3:25:31 (12p)
5. Johansson 3:36:16 (11p)
6. Bergman 3:49:49 (10p)
7. Berglin 3:52:56 (9p)
8. Jensell 4:03:53  (8p)
9. Bergström 4:04:31 (7p)


Arrangörerna Johansson & Bidevind tackar för god uppslutning trots de aviserade dåliga förhållandena.

3 kommentarer:

Basso sa...

Tack för en bra dag i Malugn grabbar och ett fint arrangemang av bröderna Bidevind/Johansson. Lite ofint av Bidevind att vinna den deltävling som han arrangerar, själv tog jag stort ansvar längst bak kön......


/Bergström

Munther sa...

Kan bara instämma i Basso:s kommentar om bra arrangemang. Otroligt imponerad av Bidevinds tid i detta före. Du lär slakta ditt rekord på Vasan om bara vädret är någorlunda ...
Måste också passa på att tacka Limpan för fin draghjälp i ca en mil och halv mil. Ofin som jag är så tackade jag far draghjälpen och stack direkt efter näst sista vätske-kontrollen. Kände dock flåset i nacken ända in på stadion vilket iaf sporrade mig till att ta ut mig lite extra ...
// Munther

Gurra sa...

Grattis grabbar! Själv satt jag insnöad på västkusten utan minsta möjlighet att ta mig till Malung... jag fick ju lite revansch på VL men inga KM-poäng.. ;)
/Gustav