måndag 18 februari 2013

Limpans Tävlingsår 2012

Utbrytarvänner!

En bit inpå 2013 tänkte jag mig likt tidigare år summera mitt 2012.

Det stora målet för året var att genomföra Sweden Iron Man under 12h.
Hade också som mål att gå under 19.30 på Klassikern.

Konstaterar med facit i hand att 2012 blev ett "mellanår" vad gäller framgångar.

Året inleddes hyfsat med ett antal skidlopp, bla. Dolomitenlauf i Österrike och skidsäsongen avslutades med ett pers på Vasaloppet med 15 minuter.

Gjorde i april min näst bästa mara hittills i Madrid med tiden 3.42.35.
Tappade sedan 13 minuter mot min bästa tid på Vättern samt 56 sekunder mot föregående års Vansbro.

Dock fanns fortfarande 19.30 inom räckhåll, skulle behöva göra 2.41 på Lidingö, vilket skulle vara 2 minuter över tidigare års rekord.

Men innan dess kom så Iron Man i augusti.

Simningen gick lite för långsamt, cyklingen gick enligt plan på 5.55 men hade behövt pressa den ytterligare 10 minuter som jag trodde jag skulle ta på simningen.

4.12 på avslutande maran krävdes nu. Jag gav inte upp på förhand, men det skulle bli tufft.
Redan efter ett par kilometer kände jag en trötthet jag inte kände året innan och ganska snabbt insåg jag att sub 12 var en utopi.

Med en viss bristande motivation, vilket inte brukar vara likt mig, tappade jag snabbt på maran och nu fanns "enda" moroten att slå mitt pers från föregående år.

Det gjordes, men inte med nån bredare marginal, tiden landade till slut på 12.40.47!

Ett äventyr ändå utan dess like naturligtvis!

Efter denna, som jag ärligt måste tycka var en stor besvikelse, hade jag stora motivationssvårigheter resten av tävlingsåret.

Föll igenom rätt rejält på Lidingö, varpå perset på Klassikern missades med 11 minuter och totala slutiden på ca 19.47.

Totalt genomfördes 25 tävlingar, med en snittprestation på 3,36 (att jmf med 3,63 från 2011).

Med hopp om nya utmaningar och ett bättre tävlingsår 2013!

Hoppas några av er hänger med!
-Limpan

Inga kommentarer: