söndag 25 mars 2012

Premiärmilen (2012)

I söndags gick Premiärmilen av stapeln. Loppet genomförs med start bakom Universitetet och Frescati i vad som kallas Ekoparken. Bansträckningen består av två varv på en 5.00km lång sträckning med några få men ändå påfrestande motlut.

På startlinjen återfanns två Utbrytare; Bidevind i tävlingsklassen (sub 45) och Lindberg i motionsklassen (sub 48). De olika klasserna startar med en timmes mellanrum varför vi inte fick chans att springa tillsammans. Efter uppmuntrande ord från Limpan hade jag ställt in siktet på nytt klubbrekord. Starka vindbyar och ganska sval temperatur bjöd på relativt bra förutsättningar för loppet.

Startskottet gick och iväg for närmare 1000 löpare i tävlingsklassen. Trots att det var trångt och ojämn löptakt fick jag en bra start och kunde springa utan alltför mycket sick-sackande inom någon kilometer. Efter ca 2 km kommer en kilometer med rullgrus där det blir svårare att springa. Rullgruset försvinner dock efter en kilometer och tillbaka till asfalt/hårt packad gångväg går löpningen smidigare igen. Varvtid på strax över 20 minuter och jag hade 90 sek tillgoda om jag skulle orka hålla samma tempo under andra varvet. Det var dock betydligt tyngre och jag märkte att jag tappade sekunder på gruset och i backarna.

Upploppet blev en kamp mot mjölksyran, men en påhejande Lindberg som skrek att jag hade marginal till 41 gav en injektion av mental styrka att driva på hela vägen in under målbanderollen på nytt klubbrekord på 10km.

Lindberg hade som målsättning att kanske putsa sitt tidigare bästa resultat, men hade tyvärr en sämre dag än undertecknad. Båda var dock inte nöjda med att bara springa 10km, varför Limpan tog cykeln hem och jag själv sprang hem.

40:34 Bidevind (plac 234 tävling)
44:30 Lindberg (plac 134 motion)

1 kommentar:

Gurra sa...

Grattis grabbar! Bra tider!