måndag 31 maj 2010

Täbyloppet 2010


Den 23/5 var det dags för årets stora terrängloppspremiär, Täbyloppet. Vid Skavlötens motionsgård vid Rönningesjön i Täby. Det blev en stor succé på alla sätt. Framförallt visade arrangörerna att man har tumme med vädergudarna. Ösregn och hård vind hela natten före loppet och åskregn med blixtnedslag inom en timme efter att tävlingen var genomförd! Under loppet var det perfekta förhållanden ca 15 grader och hög luftfuktighet.

Loppet är egentligen flera lopp eftersom det finns klasser och banlängder från 700 m upp till 10 km. De yngsta födda 2005. Detta gör tävlingen till en bra familjeaktivitet. Själv sprang jag 10 km och måste säga att det är en tuff men väldigt trevlig bana. Alla möjligheter att bli en klassiker! Nästa år är det 22/5 som gäller. Boka nu in denna tävling redan nu! Nog med marknadsföring och över till skryt.

Hela familjen Bielke deltog och alla visade att terränglöpning passar oss bra. Själv har jag endast fått till 5 löpmil sedan meniskskadan i augusti och operation i november. Dessa mil har dock klarats av under andra halvan av april och maj. Den fysiska formen har dock, i övrigt, varit god under en längre tid. Jag vågade dock inte sätta målet bättre än att ta mig in under 50 min. Banan är tuff och innehåller flera kraftiga stigningar, segrartid 34,43. Jag förvånade mig själv genom att gå in på en 24:e plats på 46,12 efter ett väl disponerat lopp. Jag ser fram emot KM!

Tyvärr fastnade jag inte speciellt bra på bilderna. Det är faktiskt jag som kommer i svart 100 m bakom killarna i bild. Jag kommer ifatt båda men förlorar mot ungdomen i grönt i spurten.

6 kommentarer:

Basso sa...

Bra tid Bielke med tanke på den tuffa banan och dina skadeproblem. KM-tävlingen har fått en ny favorit tror jag....

/KB

Bidevind sa...

Härligt inlägg.
Funderar på att fira min födelsedag genom att delta nästa år.

Bielke sa...

Tack för kommentarerna! Jag kände att man måste bjuda till lite (för Limpans skull:-)).

Än så länge räcker jag nog inte till mot Gustav och Peter men vi får väl se hur det utvecklar sig. För ett par månader sedan trodde jag inte ens att det var aktuellt att delta i KM terräng.

Munther sa...

Tack för inlägget Bielke! Kul att läsa och grattis till prestationen!
// Munther

limpan sa...

Härligt Bielke! Bra sprunget och ett bra reportage! Så ska det se ut. Sen om det är terrängpremiär för säsongen kan ju diskuteras:-).

-Limpan

Gurra sa...

Bra sprunget Bielke!! Jag måste lägga mig i hårdträning för att få behålla mitt KM-guld!

/Gustav