söndag 9 maj 2010

Grand Fondo - 140km Cykel

Med en halvmara i benen från dagen innan var det på söndags morgon dags för årets första cykeltävling, Cykel City Grand Fondo - 140km kring Södertörn!

Lindberg och Quarnström gav sig iväg tidigt. Hade regnat hela jävla natten, kvicksilvret stod på 4 grader. Brr.

Själv hade jag lyckats få ihop dryga 11 mil på sadeln innan detta lopp. Halvstumma ben efter gårdagens halvmara.
Kim hade varit ute 1 timme och minuter.

Grymma förutsättningar!

Endast ca 150 deltagare stod på startlinjen, brukar vara närmare 500. Vädret avskräckte nog en hel del.

Masterstart på 8 km. Bra då hinner man komma igång, och kan ändå följa med i början. Tjena! MC satte i väg i en jäkla fart och direkt så hade vi tappat storklungan. Vi gjorde ett tappart försök att köra ifatt, men efter ca 1 mil, blev vi istället upphunna av 3 cyklister, som vi istället samkörde med.

Loppet var oerhört kuperat, och dessvärre rätt dåligt skyltat på vissa ställen. Vi körde fel vid 2 tillfällen (!) vilket medförde att vårt lopp blev ca 5 km längre än övrigas.

Vi höll ihop hela vägen, höll farten hyfsat. Vi körde ifatt en kvinna med ett antal mil kvar som sedan hakade på oss.

Vino och jag var dock rätt starka och lyckades tillsammans med en annan herre hänga av de 3 övriga med nån mil kvar. Herren i fråga körde Vättern förra året på 9.16 vilket gav lite blodad tand.

Loppet avslutades med en ruggig stigning likt en serpentinväg "rakt upp". Mot slutet var det på håret att man orkade trampa sig, det var nästan så man fick gå av.

Den rullande tiden på min klocka stannande i mål på 5.15, vilket ändå får betraktas som helt Ok. Ingen resultatlista har ännu uppdagats på deras sida. Vi körde alltså ca 5km för långt vilket torde vara ca 10 minuter. Står dock inte i resultatlistan;-). Under 5 timmar hade man väl hoppats på, men med tanke på förutsättningarna och ett jäkligt tufft lopp, så får ändå cykelpremiären betraktas som klart godkänd!

Vi ses på tisdag!
-D

3 kommentarer:

Basso sa...

Limpan, grymt imapd av helgens tävlande! Till att börja med blev jag lätt chockad över din tid på halvmaran, en rejäl putsning av ditt gamla pers, grattis. Att sen följa upp med Grand Fondo dan efter är svårt att kommentera - starkt är väl ett för svagt ord antar jag. Vi vanliga dödliga kör Prolog på tisdag, ska bli skoj!

Bidevind sa...

Nu vet jag vilka jag tar rygg på tisdag! Starkt att köra trots de trista förutsättningarna, men ni är ju Utbrytare!

Chairman sa...

Jag hade också en halvmara i benen och var inte ens nära start i detta lopp. Trots att det är i mina hoods. Så självklart jag är grymt imponerad och kan bara säga att du Limpan ligger jävligt bra i fas för IronMan satsningen. /bergman