fredag 18 december 2009

Luciamarathon

Så var det dags - Marathonpremiär och premiär i att tävla för Utbrytarna SK - i samma lopp. Stort!

En av de sista dagarna på skidlägret i Bruksvallarna satt vi i bastun och snackade marathon, iron man osv. Jag mindes att jag läst om ett marathonlopp i Bovallstrand (norr om Lysekil) som gick en vecka senare (på luciahelgen) och blev lite sugen. Tillbaka i Stockholm sprang jag en dryg milrunda som kändes bra och då var det ju bara att anmäla sig.

I Bovallstrand på lucia var det nollgradigt och en stor skinande sol syntes. Ganska skönt löparväder, möjligtvis lite kallt. Väl på plats i omklädningsrummet blev jag psykad av alla "riktiga" löpare som pratade högt om alla mil de sprang varje vecka och jag funderade på om jag var dum som skulle springa så oförberedd som jag var men tänkte att "så länge knän, fötter, benhinnor osv håller och det bara gör ont i musklerna" så fortsätter jag.


Ett 50-tal löpare skulle springa maran, ett 30-tal halvmaran och ett mindre gäng skulle springa 5 resp. 10 km. På startlinjen fanns bl a rosa pantern (http://www.rosapantern.com/), dagen till ära iklädd endast löparskor, vit morgonrock och en stor stjärngossestrut (och förhoppningsvis något under rocken), pantern sprang "bara" halvmaran denna gång.



Banan var 5275 meter lång, ganska kuperad med några tuffa backar och löptes i 8 varv. Jag tänkte hålla ett tempo som skulle generera en sluttid på 3h 30min men kom vid varje varvning på mig själv med att springa för fort. Jag hade ingen klocka så jag märkte detta först vid varvspasseringarna. Vid varvspasseringarna fick jag också påhejningar av min enda supporter för dagen - pappa!

Första halvmaran gick på 1h 40min och allt kändes kanon... nu började det bli riktigt kallt och blött men löpningen kändes fortsatt bra till strax före slutet på sjätte varvet, alltså vid de klassiska 28-29 km. Här hade man ju hört att maran "börjar" - och det gjorde den! Benen kändes ganska plötsligt som två stela, tunga saker och jag stapplade fram de sista två varven, jag frös mer och mer och sista milen gick på 64 minuter!! Jag blev passerad av 7 löpare de sista 5 kilometrarna... men i mål kom jag.



Tiden blev 3 timmar 42 minuter och 57 sekunder.

Efter tjugo minuters varm dusch frös jag fortfarande så jag hackade tänder! Det var först på restaurang Bella Gästis i Hunnebostrand som jag tinade upp... och kände mig riktigt nöjd!

Jag ser fram emot Stockholm Marathon, då kommer denna tid att krossas!!

3 kommentarer:

Chairman sa...

Gustav - jag är impressed, då jag var med i det klassiska försnacket i omkl rummet i Bruksvallarna känns det lite som att din stjärnglans från den här bedriften spiller över lite på mig.... stort grattis även till en snygg presentation i bloggen. //Bergman

limpan sa...

Grymt Starkt, Gurra! Underbart med en ny medlem, som tävlar, bloggar, deltar på läger och årsmöten, samt engagerar sig i klubben!

Fortsätt i den stilen. Tror du blir en farlig utmanare till Barodeur 2010.

Varmt välkommen!
-Limpan

Munther sa...

GRYMT jobbat Gustav!
Sitter just och svär över ROMEO FAME, en 46 oddsare i fjärde loppet på Åbys V75:a. Min fru hade fakiskt streckat den men plockade bort den som sista häst för att spara några kronor :(
Har faktiskt annars varit ute och testat "Sthlms-laggen" för första gången i år i Bromma. Äldsta sonen, Teodor 4 år, och jag tog oss en runda vid Judarn skogen där någon spårat en ca 1,5 km lång runda (ej skoter spår). M.a.o ingen "Limpan-runda" men bra ryggträning efter många lyft av Teoor som tränade lika mycker på Vansbrosimmet som på Vasaloppet ...

Nu är det dags att slänga sig iväg till Vällingby C för klite julklappsinköp innan man bänkar sig framför Robinsson i tv-soffan. Varför tänker jag på "Klingen"?!
/ Lars