lördag 14 mars 2009

Slush puppi i Jakuszyce

Beslutet var fattat, självklart skulle tävlingsekorrarna samla in ett Worldlopp till och nu gavs möjligheten i Polen. Rättare sagt i Jakuszyce, loppet kallas Bieg Piastow och är Polens motsvarig till Vasaloppet.

På vägen ner blir det uppenbart att Polen inte har hunnit lika långt i utvecklingen som närliggande länder, Tjeckien inkluderat. Vägarna i södra Polen går inte att köra snabbare än 50-60 på och helt plötsligt är vägen full av stora hål. Vi kom, via omväg i Tjeckien, till slut fram till Szklarska Poręba som är själva byn.

Trots dålig standard på allt annat hade de flesta hus mer än ett antal paraboler


I byn var det vår och töväder. Något oroade över förutsättningarna gav vi oss upp till start/målområdet för att kolla förutsättningarna. Efter att i princip ha vadat över stora vatten och lerpölar kom vi ut till snön som närmast kunde likställas med den gamla klassiska drycken slush puppi (80-tal?). Det fick bli klister i någon kombination.

Starten var ordentligt sponsrad med fula plastbollar

Själva loppet var ganska tufft, vilket var svårt att veta eftersom själva banprofilen inte skvallrade mycket om det (för låg upplösning). Kuperad terräng de första kilometrarna bäddade för blodsmak i mun och den slushpuppi-liknande snön gjorde föret tungt. Det var också oklart hur långt loppet var, så vi var osäkra på när man skulle börja ta ut sig. Det visade sig vara 47,48 eller 49km.

Plastpåsarna med ombyteskläder hade ett liknande arrangemang som Vasaloppet. Man lämnade sina saker skyddade av en stor plastpåse i ett tält som kallades "locker room". Efter loppet gick jag för att hämta min och bege mig till dusharna. Något förvånad insåg jag att det inte fanns några duschar och att det var tänkt att man skulle byta direkt från svettiga skidkläder till vanliga kläder (det enda par jag hade med mig). Lyckades (troligtvis som enda utlänning) tjata till mig en iskall dusch i ett av tävlingsledningens hus. Duschen var kallare än en isvak utan bastu innan.


Arne fick dock vänta till hotellrummet innan han fick tag på en dusch

Inga kommentarer: